where have all the cowboys gone?

where is my John Wayne? where is my prairie-sun? where is my happy ending? where have all the cowboys gone?....

måndag, december 05, 2005

uppläxning

Jag har blivit totalt uppläxad angående mitt ställningstagande till pensionsvalet. Dessvärre av någon som verkar vara ganska påläst. Tyvärr är det ju så att när man försöker påpeka för pålästa människor att det är ens magkänsla som får avgöra ens ställningstagande brukar det ha en ringa effekt.

I alla fall... Jag vet självfallet att om jag inte gör ett medvetet val om var "mina" pengar ska placeras kommer de att placeras i vad fan som helst som genererar pengar. Och det tycker jag ju är fel, givetvis. Men jag tycker också det är fel med ett ekonomiskt system som bygger på tillväxt och det gör ju det rådande ekonomiska systemet i världen. Please, correct me if I'm wrong. Det i sin tur innebär att produktionen och konsumtionen kontinuerligt ökas - oavsett om det är etiskt försvarbara varor eller inte. Vilket in sin tur innebär en ökad materialåtgång. Det här kommer man inte inte ifrån, även om vi lyckas återanvända maximalt. Jordens resurser är ändliga och fördelningen djävligt skev. Ni förstår vart jag vill komma. Jag upplever att man sitter i en rävsax, antingen sitter man kvar och blir uppäten eller så gnager man av sig benet och dör ändå.

Jga tänker absolut inte påstå att jag är en föredömlig individ. Snarare tvärtom. Jag är i allra högsta grad ett barn av min tid. Jag gillar kläder, skivor, böcker, att resa mm. Högkonsument med andra ord.

Helt sanningenligt vet jag inte hur man ska lösa den här frågan men det som känns bäst/enklast för mig är att så liten utstäckning som möjligt delta i systemet. Vilket bla innebär; inte löneförhandla, inte välja pensionfond, inte äta kött etc. Samtidigt kan jag köpa ett par jeans för alldeles för mycket pengar...

2 Comments:

  • At 4:29 em, Blogger Akut Insikt said…

    Jag hoppas att det inte var mig du åsyftade när du skrev att du blivit "uppläxad". Det var absolut inte meningen. För övrigt svider mina uppläxningar mer än vår lilla meningsskiljaktighet. Eller... alltså... jag läxar inte upp folk medvetet överhuvudtaget.

    Alla får naturligtvis göra precis som de vill med sina tillgångar och/eller liv, jag vill bara att man tänker igenom och motiverar sina val.

    Jag menar känns det okej för dig att pissa på de som tillsatt systemet så får du väl göra det. Men oavsett vad du och jag tycker i frågan är det vi gemensamt som kommit överens om att det skall se ut som det gör.

     
  • At 5:09 em, Blogger felicia said…

    Det är klart det är dig jag syftade till. Inte så att jag känner mig förolämpad men jag hade ju uppenbarligen ett behov av att förklara mig...

     

Skicka en kommentar

<< Home