where have all the cowboys gone?

where is my John Wayne? where is my prairie-sun? where is my happy ending? where have all the cowboys gone?....

torsdag, december 01, 2005

my day

(jour igår kväll, betalad sådan förvisso, men ändå - jag är för trött)

1. Upp tidigt för jag var helt övertygad om att undervisningen var obligatorisk, vilket den inte var förrän på eftermiddagen....

2. ********. Jag mådde illa och var tvungen att lämna salen. Stryk ************ som möjlig specialitet.

3. Dyr lunch - jag är snart pank.

4. Obligatorisk undervisning och grupparbete på eftermiddagen som var ganska kul men min hjärna verkade ligga kvar på kudden. Jag sa saker som; "det där är inte bra svenska", "skriv så istället..", "det ska inte vara journalspråk". Betydande insats.

5. Handlade mat. Jag är verkligen snart pank.

6. Tant ringde från pensionsblablabla för att informera om pensionfondsvalet. Jag sa kräkigt "jag vägrar göra ett aktivt val då det är ett gräsligt system". Tanten suckade, sa "jaha men då vet du hur det fungerar". Hon tackade för sig och vi lade på. Jag går runt och myser för att jag får känna mig som en duktig idealist.

(jag är väl medveten om att jag är en droppe i havet, om ens det, och att jag säkert fått allt om bakfoten och har jättefel i mitt ställningstagande - men jag skiter i det och njuter av att få känna mig som en av goda... att jag kommer bli höginkomstagare och troligen totalt korrumperad om ca ett år är en annan historia)

7. Strax, strax städar jag.

4 Comments:

  • At 9:21 fm, Blogger Akut Insikt said…

    Tycker inte att du skall strunta i pensionsvalet bara för att du tycker att systemet suger. Du har inte så stor möjlighet att välja bort det. Du har däremot möjlighet att göra det bästa av situationen.

    Svar på din fråga finns nu på min blogg.

     
  • At 12:44 em, Blogger felicia said…

    jag är allt för väl medveten om att jag inte kan välja bort det, det är en mer principiell fråga - om jag vägrar att göra ett aktivt val visar jag att jag tycker systemet är fel. lite som att aktivt vägra att rösta vid val (och då syftar jag absolut inte till soffliggarna!!).
    men förvisso man skulle kunna placera pengarna i sk etiska fonder, men jag är skeptisk till hur etiska de är..

     
  • At 1:07 em, Blogger Akut Insikt said…

    De är i vilket fall mer etsika än de oetiska.

    i övrigt tycker jag att du utövar din "makt" på ett sätt som omöjligen kan drabba de som tillsatt systemet.

    För övrigt. Om du aktivt vill "rösta blankt" eller strunta i att rösta, rösta ogiltigt. Till exempel genom att skriva "moderaterna" på en S-lapp. Du räknas men ändå inte. = inte soffliggare. De blanka rösterna räknas, såvitt jag har hört, till vinnande majoritet.

     
  • At 1:28 em, Blogger felicia said…

    Jag vet, jag vet - lovar!
    Allt ihop är en enda stor vånda för mig, en ångestframkallande gröt. Jag avskyr systemet, men det är det vi lever i (inte gått mig förbi..). Om du dessutom lägger till att jag nästa år kan kalla mig läkare och egentligen är för medborgarlön kan du nog förstå andra dilemman jag har... Egentligen borde jag flytta till skogs och aldrig mer ha kontakt med samhället - då skulle jag i alla fall slippa kompromissa med verkligheten.

     

Skicka en kommentar

<< Home